سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخل ننگ است و ترس نقصان ، و درویشى کند کننده زبان زیرک در برهان ، و تنگدست بیگانه در دیار خود بر همگان . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :17
بازدید دیروز :30
کل بازدید :53661
تعداد کل یاداشته ها : 35
103/3/1
3:1 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
اکرم علی حسینی[3]
بارالها... از کوی تو بیرون نرود پای خیالم نکند فرق به حالم چه برانی،چه بخوانی ... چه به اوجم برسانی چه به خاکم بکشانی ... نه من آنم که برنجم نه تو آنی که برانی.. نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی در اگر باز نگردد... نروم باز به جایی پشت دیوار نشینم چو گدا بر سر راهی کس به غیر از تو نخواهم چه بخواهی چه نخواهی باز کن در که جز این خانه مرا نیست پناهی

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
آذر 89[5] دی 89[14] بهمن 90[4]

مقدمه

اختلالات دانش آموزان به چهار قسمت تقسیم می شوند.

1- اختلال خواندن

2-اختلال املاء

3- اختلال مربوط به رشد در حساب(ریاضی)

4- اختلال آمیخته ناتوانایی های یادگیری

ما دراین قسمت به اختلالات املاءمی پردازیم.

تعریف:

توانایی املائ شفاهی وهم کتبی اگربدون آنکه بهره هوشی یا مشکلات دیداری وشنیداری علّت آن باشد مختل شود این دسته از دانش آموزان قادر به تبدیل افکار به کلمات وجملات به هنگام نوشتن نمی باشند.

این دسته از دانش آموزان در اوایل ورود به مدرسه به صورت اشکال عمده در عملکرد املاءاز خود نشان می دهند وگاه تاثیر خود را تا سال های بعدی تحصیلی نشان می دهند.

این دسته از دانش آموزان دارای مشکل دست خط در نوشتن نیز هستند برخلاف اختلال خواندن در این خطاهای املایی به گونه ای است که عمدتا از حیث نظام صوتی دچار اشکال نمی باشند(یعنی کودک مطابق آنچه که می شنود،می نویسد)

در صورتی که سنجش هوشی از کودک گرفته شود بیشتر از 70 بهره هوشی دارد باید در تشخیص این مشکل مطمئن باشیم که علت بدی آموزش ،این مشکل

به وجود نیامده باشد وهمچنین به علّت  مشکلات عصبی،روانی ویا سایر اختلالات به وجود نیامده باشد.

تفاوتی در ارقام آماری بین دختران وپسران دیده نمی شود ومیزان درصد آن کاملا مشخص نیست چون گاه اختلال خواندن سبب آن می گردد.

سبب شناسی:علت آن کاملا مشخص نیست ولی چند فرضیه در مورد آن وجود دارد که یکی از آنها در ارتباط با اختلال خواندن است ونیز استعداد ارثی برای ابتلاء وهمچنین میزان کوتاهی توجه وپریشانی حواس ررا،احتمالا علت آن می دانند.

منبع «کتاب شناخت مشکلات رفتاری در کودکان ونوجوانان »تالیف شهلا فرقانی رئیسی


89/9/17::: 2:25 ع
نظر()